کاهش قیمت خودرو در راه است؟ / سرنوشت بازار خودرو به کجا می رسد؟

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: با ادامه همین سیاست در صنعت خودرو کشورانتظار کاهش قیمت‌ها خیلی بعید است و به زودی قیمت خودرو‌های موجود در بازار به دلیل عدم رقابت و همچنین عرضه کافی باز هم افزایش پیدا خواهد کرد البته خیز قیمت‌ها به طور تدریجی بوده، اما برای خریداران واقعی خودرو خبر خوبی نیست.

تیبا هاچ‌بک پلاس هم‌اکنون با نرخ ۲۱۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ به ۳۰۱ میلیون تومان رسید که ۲۰۶ تیپ پنج نیز در بازار تا ۳۶۰ میلیون تومان پیش رفت.



منبع

وی تصریح داشت: اگر نمی‌توانند محصولات خودرویی کشور را به اندازه تقاضای بازار تولید کنند باید مسیر واردات خودرو به کشور بدون محدودیت باز شود در غیر این صورت سرنوشت قیمت و عرضه خودرو در بازار از این هم بدتر خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: اگر در خصوص وضعیت تولید و عرضه خودرو به بازار راه حل مناسبی پیدا نشود نوسان‌های شدید قیمتی شرایط بازار را به گونه‌ای به هم می‌ریزد که موجب ایجاد موج جدید قیمتی و در نهایت ورشکستگی صنعت خودرو خواهد شد.

در حال حاضر کاهش قیمت برخی محصولات در بازار مقطعی است، چرا که هنوز سیاست‌های اجرایی در بحث صنعت خودرو کشور نامشخص و غیر شفاف است.

وی تأکید داشت: تا زمانی که تولیدات بیشتر نشود و همچنین واردات همچنان در اسارت باقی بماند، نوسان قیمت خودرو در بازار وجود دارد چراکه علی رغم تأکیدات مبنی بر کاهش قدرت خرید، مردم همچنان متقاضی خرید خودرو از بازار هستند.

به گزارش ساناپرس؛ به گفته کارشناسان تا زمانی که مذاکرات وین و بحث واردات خودرو به کشور به نتیجه نرسد، به نظر می‌رسد این نوسانات ادامه داشته باشد.

به اعتقاد نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران؛ با کاهش تولیدات و عرضه غیر قابل قبول محصولات تولیدی به بازار احتمال افزایش قیمت خودرو خیلی زیاد است.

کرمی ادامه داد: از اوایل سال جاری تولیدات به طور مقطعی کمی افزایش داشت، اما به دلیل سیاست‌های جدید وزات صمت و تأکید بر افزایش کیفیت، تولیدات محصولات به دلیل عدم تجهیز قطعات و لوازم با کیفیت باز هم روند کاهشی پیدا کرده است.

کرمی گفت: طی سال‌های اخیر بازار خودرو همواره شاهد نوسان قیمت بوده و زمانی که بازار دراوج معاملات قرار می‌گیرد بازشاهد کاهش نرخ خرید و فروش نسبت به سال‌های قبل هستیم. این نشان می‌دهد که وضعیت عرضه و رقابت در بازار خودرو به اندازه‌ای اُفت دارد که محصولات کف بازار توانایی رقابت با هم را ندارند و مشتری خودرویی نیاز به نوسازی رقابت در بازار دارد.

به گفته کرمی؛ باید تولید خودرو پاسخگوی تقاضای بازار باشد نه اینکه با قرعه کشی و انتظار مردم صاحب خودرو شوند.

پراید ۱۱۱ با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان؛ پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۱۷۶ میلیون تومان؛ دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ نیز به ۴۰۹ میلیون تومان رسید.

وی تصریح داشت: تولیدات داخلی توانایی نیاز بازار داخلی را ندارد و تولیدات شرکت‌های خودرویی کشور به اندازه‌ای نیست که بتواند بازار نیاز خودرو را اشباع کند و پاسخگوی نیاز خریدراران واقعی نیست.

این در حالی است که طبق آمار برخی سایت‌ها قیمت خودرو در ابتدای هفته با نوسان قیمت شروع شده است.