در سال ۱۳۷۵ خطوط تولید محصول رنو ۵ سایپا به شرکت پارس خودرو انتقال یافت. در دهه ۸۰ خودروهایی از پاترول گرفته تا ماکسیما، مگان و زانتیا از خط مونتاژ این شرکت خارج شد. خط رنگ پارس خودرو شهره خاص و عام بود اما رفته رفته صنعت خودرو در ایران رو به افول گذاشت.
۲۵ تیرماه سال 1401 با توجه به عدم رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس اوراق بهادار تهران توسط پارس خودرو، طی نامهای ضرورت رعایت این موارد ظرف مهلت ۸ ماه را به این شرکت تاکید شد. این شرکت در تاریخ ۲۳ مرداد ماه برای فرار از جلوگیری از ورود به بازار پایه درخواست مهلت یکساله از سازمان بورس برای بهبود وضعیت درآمدی خود داد و از سازمان بورس درخواست افرایش سرمایه به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۳ درصد، از محل مطالبات و آورده نقدی را داد که سازمان بورس با این درخواست مخالفت کرد.
شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی با نام شرکت بازرگانی جیپ ایران درحومه تهران قدیم (کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج) تاسیس شد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری که واردات اتومبیل به ایران و سپس مونتاژ و تولید آن را بنیان نهاد نمی توانست تصوری از آینده این اقدام خود و تاثیر آن داشته باشد. در آن دوران صنعت خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشور های خاورمیانه بوجود نیامده بود.
در ادامه بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران از تاریخ ۱۴۰۱.۰۷.۱۹ شرکت پارس خودرو از فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران حذف و قابل انتقال به بازار پایه فرابورس شده بود که روز گذشته مجوز حضور این نماد در تابلو زرد فرابورس صادر شد.
منبع: ایران جیب
دلیل این تبعید عدم وجود یک برنامه مشخص برای خروج این شرکت از ورشکستگی اعلام شده.
پس از جلسات مدیران پارس خودرو با مسئولان سازمان بورس که از مرداد سال جاری با صدور اطلاعیههایی صورت میگرفت در نهایت با انتقال این نماد به بازار پایه از سوی سازمان بورس موافقت شد و این نماد به بازار پایه انتقال پیدا کرد. «خپارس» یک ماه پس از تعلیق برای بهبود وضعیت خود درخواست افزایش سرمایه ۲۳ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را تقدیم سازمان کرد که با مخالفت روبرو شد.
پایان/