* رشد سود خودروسازان با عرضه خودرو در بورس
چند ماهی است که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و در این مدت حدود 9300 دستگاه خودرو در بورس عرضه شده است، تقریبا همه این خودروها به واسطه تفاوت قیمت با بازار آزاد مورد استقبال خریداران قرار گرفته است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آن موضوعی که در واقع بر کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است، تداوم این عرضه هاست، زیرا میزان زیان شرکت ها کم می شود و می توانیم امیدوار باشیم که بدهی بانکی آن ها کمتر شود، همچنین از این جهت حداقل تورم جدیدی به کشور وارد نشود.
* عرضه قطرهچکانی خودرو توسط خودروساز عامل افزایش قیمتها
اما نکتهای که در این بین باید به آن پرداخته شود، افزایش قیمت بسیار زیاد برخی خودروها نسبت به قیمت پایه است، این افزایش قیمت که تا حدودی با منطق همراه نیست به مساله عرضه قطرهچکانی خودرو مربوط میشود.
آمارها نشان میدهد شرایط بازار و امکان خرید مصرف کنندگان واقعی از بورس کالا روند مثبتی داشته است زیرا با رونق معاملات خودرو در بورس کالا شاهد ایجاد یک زنجیره ای از اطلاعات شفاف در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، خرید و نحوه تحویل خودروها بوده ایم.
وی ادامه داد: با توجه به حاشیههای فراوانی که آزادسازی قیمتها داشت، برنامه عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان راهکاری بی سر و صدا برای افزایش قیمتها و تا حدودی جبران زیان خودروسازان در نظر گرفته شد.
البته عرضه خودرو در بورس کالا، برای دولت درآمد نیز داشته است. دولت با عرضه خودرو در بورس کالا توانسته با دریافت مالیات بر ارزش افزوده منافعی را کسب کند؛ به گفته جهرمی، قائم مقام بورس کالا، سال گذشته دولت ۷ هزار میلیارد تومان از بابت دریافت نشدن مالیات بر ارزش افزوده (بابت عرضه خودرو به صورت قرعه کشی) عدم النفع داشته است.
دراین باره، کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران گفت: از ابتدای عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، گرچه از این راه به عنوان مسیری موقت یاد میشد، ولی به نظر می رسد سیاستگذار دیگر نگاه موقتی به این شیوه ندارد و برنامه ریزی کلانی برای ورود بیشتر محصولات، حتی پرتقاضاها به تالار بورس دارد.
* ثبات در بازار خودرو
* چرا ثبات در بازار خودرو اتفاق نمیافتد
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت درباره افزایش قیمت خودرو در بورس کالا میگوید: اینکه در بورس کالا خودرو عرضه شود و قیمت سوم ایجاد کند یا قیمت بازار آزاد را به رسمیت بشناسد، چندان اتفاق مبارکی نیست، اصل بازار خودرو این است که خودروساز مثل گذشته مستقیم یا از طریق نمایندگیها بتواند خودروی خودش را به فروش برساند.
* خودروساز برنده عرضه خودرو در بورس کالا/ بورس تاثیری بر کاهش قیمت خودرو در بازار ندارد
عرضه خودرو در بورس کالا موجب میشود میزان گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد که در شرایط فعلی بازار، یک نقطه امید و اعتماد برای سهامداران است، البته نباید فراموش کرد که موفقیت عرضه خودرو در بازار سهام، میزان اعتماد سهامداران را نیز افزایش می دهد.
اتفاقات مثبتی که بورس کالا تاکنون در زمینه ساماندهی عرضه خودروسازان رقم زده است، اما موفقیت این اقدام در گرو نگاه کارشناسی به این مساله و افزایش رقابت پذیری در این صنعت است.
از سوی دیگر، کارخانجات با کشف قیمت، خودرو خود را می فروشند، یعنی یک قیمت پایه تعیین می شود و پس از آن به وسیله رقابت، قیمت افزایش می یابد که به واسطه این موضوع تولیدکننده خودرو میتواند سود بیشتری را کسب کند.
این در حالی است که در سیستم قرعه کشی که البته تاکنون بخش عمدهای از خودروها از این مدل واگذاری خارج شده اند، امکان رانت گسترده برای برندگان به وجود خواهد آمد.
* درد دل مردم درباره عرضه قطرهچکانی خودروساز و قیمتهای غیرواقعی خودرو
برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند، عرضه خودرو در بورس کالا تنها سازوکار عرضه را تغییر میدهد و نقشی در متعادل کردن قیمتها ندارد.
یکی از متقاضیان خرید خودرو که فروشنده میوه است، میگوید: بارها در قرعهکشی خودرو نامنویسی کردهام اما اسم بیرون نیامده است، از سوی دیگر به هیچ وجه پولی ندارم که خودرو را از بازار آزاد و نمایشگاهدار خریداری کنم، حال عنوان میکنند که از طریق بورس کالا میتوانی خودرو داخلی بخری در حالی که من اصلا از بورس سر در نمیآورم و مایل هستم از خودروساز خودرو با نرخ مصوب خریداری کنم.
پایان پیام/