منافع عده‌ای، تولید خودرو‌های باکیفیت توسط ایران خودرو و سایپا نیست


نیما بصیری تهرانی در گفتگو با نبض بازار درباره انتقاداتی که به آئین‌نامه واردات خودرو مطرح می‌شود،‌ اظهار کرد: آئین‌نامه واردات خودرو به گونه‌ای تنظیم شده که عده‌ای خودروساز یا واردکننده خاص بتوانند خودرو وارد کنند و سقف قیمتی برای آن نیز به گونه‌ای تعیین شده که زمینه رقابت را برای خودروسازان فراهم نخواهد کرد.‌

تولید خودروهای بی‌کیفیت توسط ایران‌خودرو و سایپا در شرایط نبود رقابت

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تازمانی که تقاضای بازار بیش از عرضه است و رقابتی هم وجود ندارد شرایط صنعت خودرو کشور به قوت خودت باقی خواهد بود و ایران خودرو و سایپا خودرو‌هایی بی‌کیفیت با قیمت‌های بالا به مصرف‌کننده عرضه خواهند کرد. البته این موضوع در مورد همه صنایع صادق است و حتی در لوازم خانگی و کالا‌های دیگر نیز اگر انحصار وجود داشته و شرایط رقابت مهیا نباشد، کالا‌هایی کیفی تولید نمی‌شود و تولیدکننده تمایلی به بالابردن کیفیت ندارد.

ایران خودرو و سایپا نیازمند جراحی هستند

وی با تاکید بر اینکه ایران خودرو و سایپا نیازمند جراحی هستند، تصریح کرد: دولت هم از ترس اینکه نیروی انسانی دو خودروساز ایران خودرو و سایپا اتوبان کرج را مسدود نکنند با تعدیل نیروی انسانی و فراهم آوردن زمینه بهبود بهره‌وری در این واحد‌ها موافقت نمی‌کند.

نیروی انسانی مازاد بالا در ایران خودرو و سایپا

بصیری تهرانی با تاکید براینکه بهبود عملکرد‌ها در ایران خودرو و سایپا راهکار‌های ساده دارد، خاطرنشان کرد: خودروسازان مطرح و متعددی از کشور‌های مختلفی مانند ژاپن و … طی سال‌های گذشته به ایران سفر کرده و خواستار مشارکت در تولید با ایران بودند، اما چون این خودروسازان با نیروی مازاد انسانی زیاد مواجه بودند باید ابتدا نسبت به تعدیل نیرو اقدام می‌کردند.

وی با بیان اینکه هیچ خودروسازی در جهان این میزان نیروی مازاد انسانی ندارد، خاطرنشان کرد: صنعت خودرو نیازمند استفاده از نظرات کارشناسان جهانی و مطرح است. چگونه است که برای بازی فوتبال، کارشناسانی از سراسر جهان را به ایران دعوت می‌کنیم، اما حاضر نیستیم برای صنعتی به این اهمیت که با مال و جان مردم در ارتباط است کارشناس دعوت کرده و از نظرات تخصصی آن‌ها در جهت بهبود صنعت کشور بهره بگیریم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه فعالیت کاری خود در ایران خودروعنوان کرد: بار‌ها تلاش شد تا کارشناسان مطرح بین‌المللی به ایران دعوت شوند و از نظرات آن‌ها استفاده شود، اما هر بار با مخالفت مواجه شد. کمپانی‌های خودروسازی جهانی آمادگی آن را دارند تا به ما در بهبود ساختار صنعت خودرو یاری دهند حتی یک بار نشستی با کمپانی نیسان در دبی برگزار شد تا با مشارکت تولیدکنندگان داخلی، خودرو‌های به روز دنیا را تولید کرده ۷۰ درصد آن را صادر و ۳۰ درصد را در بازار داخلی عرضه کند. از آنجا که یک کشور جهان‌سومی هستیم همچنان به دنبال خودرو‌های بنزینی و با کیفیت پائین و استاندارد‌های یورو پائین‌تر هستیم و فعلا با همین شرایط روزگار می‌گذرانیم.

تولید خودرو‌های درجه سه با قیمت‌های نجومی

بصیری تهرانی خاطرنشان کرد: وسایل نقلیه عمومی در کشور مناسب نیست به همین دلیل مردم مجبور هستند که از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند تقاضا نیز برای خودرو بالا است و خودرو‌های درجه سه که در هیچ کجای دنیا استفاده نمی‌شود با قیمت‌های نجومی فروخته می‌شود و یک خودروی چینی قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارد.

وی با بیان اینکه شرایط کنونی در صنعت خودروی کشور هیچ توجیه منطقی و اقتصادی ندارد، تصریح کرد: وزارت صمت، آئین‌نامه واردات خودرو را به گونه‌ای وضع کرده است که خودرو‌هایی به کشور وارد شود که تنها یک سری تولیدکننده چینی قادر به تولید چنین خودرو‌های درجه سومی باشند.

ایجاد انحصار و محدودکردن واردکنندگان خودرو با آئین‌نامه وزارت صمت

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تنها عده‌ای خاص با این آئین‌نامه امکان واردات خودرو را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: بحث عمده در استیضاح وزیر صمت، موضوع خودرو بود، اما وی همچنان وزیر ماند. البته شرایط دستوری برای صنعت خودرو کشور وجود دارد و شرایط بنا به خواست عده‌ای باید همین باشد بنابراین هر فرد دیگری هم که وزیر باشد قادر به تغییر اوضاع کنونی نخواهد بود؛ و صنعت خودروسازی برای خود مافیایی شده است.

صنعت خودروسازی برای خود مافیایی شده است

وی درباره نقش سازمان‌های نظارتی در کیفیت پائین خودرو بیان کرد: در دوره‌های گذشته که یکی از تله‌کابین‌های شهر استاندارد‌های لازم را نداشت و دستور پلمپ آن صادر شده بود، اما بنا به دستورات سفارشی رفع پلمپ شد. اگر به درددل‌های رئیس راهنمایی و رانندگی گوش دهید متوجه می‌شوید که به عمد است که چنین اتفاقی نمی‌افتد و صنعت خودروسازی برای خود مافیایی شده و می‌تواند با هر کیفیت پائینی خودرو تولید و روانه بازار کند.

منافع عده‌ای تولید خودرو‌های باکیفیت توسط ایران خودرو و سایپا نیست

بصیری تهرانی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته بار‌ها از سوی راهنمایی و رانندگی شنیده‌ایم که خودروی پراید نباید دیگر تولید شود، اما تولید و روانه بازار شد. شنیده نشدن این تذاکرات پشت‌پرده‌هایی دارد و فرقی نمی‌کند که این دستور، تذکر یا نظارت را چه سازمان یا نهادی انجام دهد مهم آن است که اراده و گوش شنوایی برای اجرایی شدن در صنعت خودرو کشور ندارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: منافع ارزشمندی در صنعت خودروی کشور وجود دارد که موجب می‌شود هزینه‌هایی برای آن صورت گیرد و به همین دلیل سازمان‌های نظارتی مانند استاندارد، محیط زیست، پلیس و راهنمایی و رانندگی طی سال‌های گذشته نتوانسته‌اند در جهت بهبود کیفیت تولید خودرو گام‌های عملی بردارند.

منافع برخی از افراد در داشتن صنعت خودروی رقابتی نیست

بصیری تهرانی با بیان اینکه ایرادات اتاق بازرگانی به آئین‌نامه واردات خودرو در اتاق بازرگانی ایران بررسی و به نهاد‌های مرتبط اعلام شده است، تصریح کرد: البته به ایرادات ترتیب اثری داده نخواهد شد و متاسفانه خروجی هم نخواهد داشت، چون منافع برخی از افراد در داشتن صنعت خودروی رقابتی نیست به همین دلیل فضا نیز برای رقابت مهیا نخواهد شد.



منبع