نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تجربه فعالیت کاری خود در ایران خودروعنوان کرد: بارها تلاش شد تا کارشناسان مطرح بینالمللی به ایران دعوت شوند و از نظرات آنها استفاده شود، اما هر بار با مخالفت مواجه شد. کمپانیهای خودروسازی جهانی آمادگی آن را دارند تا به ما در بهبود ساختار صنعت خودرو یاری دهند حتی یک بار نشستی با کمپانی نیسان در دبی برگزار شد تا با مشارکت تولیدکنندگان داخلی، خودروهای به روز دنیا را تولید کرده ۷۰ درصد آن را صادر و ۳۰ درصد را در بازار داخلی عرضه کند. از آنجا که یک کشور جهانسومی هستیم همچنان به دنبال خودروهای بنزینی و با کیفیت پائین و استانداردهای یورو پائینتر هستیم و فعلا با همین شرایط روزگار میگذرانیم.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تنها عدهای خاص با این آئیننامه امکان واردات خودرو را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: بحث عمده در استیضاح وزیر صمت، موضوع خودرو بود، اما وی همچنان وزیر ماند. البته شرایط دستوری برای صنعت خودرو کشور وجود دارد و شرایط بنا به خواست عدهای باید همین باشد بنابراین هر فرد دیگری هم که وزیر باشد قادر به تغییر اوضاع کنونی نخواهد بود؛ و صنعت خودروسازی برای خود مافیایی شده است.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: منافع ارزشمندی در صنعت خودروی کشور وجود دارد که موجب میشود هزینههایی برای آن صورت گیرد و به همین دلیل سازمانهای نظارتی مانند استاندارد، محیط زیست، پلیس و راهنمایی و رانندگی طی سالهای گذشته نتوانستهاند در جهت بهبود کیفیت تولید خودرو گامهای عملی بردارند.
بصیری تهرانی با تاکید براینکه بهبود عملکردها در ایران خودرو و سایپا راهکارهای ساده دارد، خاطرنشان کرد: خودروسازان مطرح و متعددی از کشورهای مختلفی مانند ژاپن و … طی سالهای گذشته به ایران سفر کرده و خواستار مشارکت در تولید با ایران بودند، اما چون این خودروسازان با نیروی مازاد انسانی زیاد مواجه بودند باید ابتدا نسبت به تعدیل نیرو اقدام میکردند.
صنعت خودروسازی برای خود مافیایی شده است
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تازمانی که تقاضای بازار بیش از عرضه است و رقابتی هم وجود ندارد شرایط صنعت خودرو کشور به قوت خودت باقی خواهد بود و ایران خودرو و سایپا خودروهایی بیکیفیت با قیمتهای بالا به مصرفکننده عرضه خواهند کرد. البته این موضوع در مورد همه صنایع صادق است و حتی در لوازم خانگی و کالاهای دیگر نیز اگر انحصار وجود داشته و شرایط رقابت مهیا نباشد، کالاهایی کیفی تولید نمیشود و تولیدکننده تمایلی به بالابردن کیفیت ندارد.
بصیری تهرانی با بیان اینکه ایرادات اتاق بازرگانی به آئیننامه واردات خودرو در اتاق بازرگانی ایران بررسی و به نهادهای مرتبط اعلام شده است، تصریح کرد: البته به ایرادات ترتیب اثری داده نخواهد شد و متاسفانه خروجی هم نخواهد داشت، چون منافع برخی از افراد در داشتن صنعت خودروی رقابتی نیست به همین دلیل فضا نیز برای رقابت مهیا نخواهد شد.