مسابقه دولت و مجلس برای پاشیدن رانت در بازار خودرو | در شرایطی

شاهد این ادعا، ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو است.

حتی زمانی که واردات خودرو ممنوع نشده بود نیز تعرفه گذاری بر واردات خودرو بدون رعایت شروط آن، یعنی بازه زمانی محدود، کاهنده



منبع

از طرف دیگر بارها شاهد اعطای تسهیلات کلان به خودروسازان و به خصوص دو خودروساز بزرگ و زیان ده بوده ایم که با این وضعیت صورت های مالی خود قطعا در یک شرایط رقابتی چنین سهمی از بازار را نداشتند.

دولت با چنین اقدامی راه را برای انحصار هرچه بیشتر در بازار داخلی خودرو باز گذاشته است.

در شرایطی که برخی تصمیمات سیاستگذار و بعضا مصوبات مجلس در بازار خودرو ایجاد رانت کرده است، این تصمیمات به اشتباه، در جهت تسهیل و حذف رانت در بازار عنوان می شود.

عدولی چنین واضح از شرایط رقابتی تعریفی جز رانت را نمایندگی نمی کند.

دولت با منع حضور خودروسازان خارجی در بازار خودرو کشور، مصرف کنندگان را در شرایطی قرار داده است که گزینه ای جز خرید محصول خودروسازان داخلی، آن هم با قیمتی گزاف که خارج از مرزها با معادل آن می توانند خودروهایی به مراتب باکیفیت تری را خریداری کنند، ندارند.

– به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از دنیای اقتصاد، شاید بهترین نقطه ورود به موضوع ایجاد رانت از طرف دولت، حوزه تولید خودرو باشد.

در واقع سال هاست دولت با تمام قوا پشت ایجاد انحصار در صنعت خودرو کشور ایستاده است.