مسابقه دولت و مجلس برای پاشیدن رانت در بازار خودرو | در شرایطی

حتی زمانی که واردات خودرو ممنوع نشده بود نیز تعرفه گذاری بر واردات خودرو بدون رعایت شروط آن، یعنی بازه زمانی محدود، کاهنده



منبع در شرایطی که برخی تصمیمات سیاستگذار و بعضا مصوبات مجلس در بازار خودرو ایجاد رانت کرده است، این تصمیمات به اشتباه، در جهت تسهیل و حذف رانت در بازار عنوان می شود.

شاهد این ادعا، ممنوعیت پنج ساله واردات خودرو است.

در واقع سال هاست دولت با تمام قوا پشت ایجاد انحصار در صنعت خودرو کشور ایستاده است.

دولت با چنین اقدامی راه را برای انحصار هرچه بیشتر در بازار داخلی خودرو باز گذاشته است.

دولت با منع حضور خودروسازان خارجی در بازار خودرو کشور، مصرف کنندگان را در شرایطی قرار داده است که گزینه ای جز خرید محصول خودروسازان داخلی، آن هم با قیمتی گزاف که خارج از مرزها با معادل آن می توانند خودروهایی به مراتب باکیفیت تری را خریداری کنند، ندارند.

عدولی چنین واضح از شرایط رقابتی تعریفی جز رانت را نمایندگی نمی کند.

– به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از دنیای اقتصاد، شاید بهترین نقطه ورود به موضوع ایجاد رانت از طرف دولت، حوزه تولید خودرو باشد.

از طرف دیگر بارها شاهد اعطای تسهیلات کلان به خودروسازان و به خصوص دو خودروساز بزرگ و زیان ده بوده ایم که با این وضعیت صورت های مالی خود قطعا در یک شرایط رقابتی چنین سهمی از بازار را نداشتند.