نجفی منش افزود: بر اساس سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر بنگاهی به دلیل دخالت دولت بابت قیمت گذاری، زیان کند، دولت موظف است این زیان را پرداخت کند، بنابراین باید دولت در بخشی از بودجه، زیان خودروسازان را لحاظ کند و دست از قیمت گذاری دستوری بردارد.
به گزارش بازار، محمدرضا نجفی منش، افزود: در دنیا، خودروسازان که خود تولیدکننده هستند، قیمت کالا را تعیین میکنند، حال اگر قیمت بالایی تعیین کنند خریدار نخواهند داشت و اگر قیمت را کمتر تعیین کنند ضرر خواهند کرد، در نتیجه خود میدانند برای فروش کالا باید یک قیمت منطقی ارائه دهند، اما در ایران این رویه اجرا نمیشود، زیرا دولت در کار خودروسازان دخالت میکند.
وی با بیان اینکه باید برای متعادل شدن قیمت ها، عرضه خودرو هم افزایش یابد، گفت: با افزایش عرضه، قیمت خودرو کاهش مییابد و صفهای چند میلیونی قرعه کشی هم جمع میشود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا موجب کاهش صفهای قرعه کشی شد، گفت: اکنون تنها راهی که خودروسازان برای فروش با قیمت منطقی دارند، عرضه خودرو در بورس است؛ این روش که تاکنون با موفقیت اجرا شده، باعث فروش خودرو به قیمت واقعی شده و تولید کننده و مصرف کننده را راضی کرد.
نجفی منش اضافه کرد: در بورس کالا، قیمت واقعی و منصفانه خودرو مشخص میشود ضمن اینکه خریدار نیز به قیمت واقعی، خودرو میخرد؛ چندی پیش که برای نخستین ن بار، پژه ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شد، این خودرو ۵۰ میلیون کمتر از قیمت بازار به فروش رفت که نشان میدهد اگر این روند ادامه داشته باشد به مرور زمان قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک میشود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: هم اکنون به دلیل قیمت گذاری دستوری، خودروسازان ۱۲۰ هزار میلیارد زیان کردند که متاسفانه این زیان همچنان ادامه دارد؛ بنابراین تنها راهی که برای جبران این زیان، باید قیمت گذاری دستوری حذف و خودروسازی ما خصوصی شود.