به گفته وی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند الحاقی ۲ تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد.
به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، حسین حسین زاده در رابطه با جدی شدن بحث واردات بنزین، گفت: در ابتدا توجه شما را به یک نکته اساسی جلب میکنم و آن عدم توجه به گزارشات کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عامل شرکتهای اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت در ادوار گذشته است چراکه در سال ۱۳۹۲ مدیران وقت شرکت ملی نفت و گاز پارس گزارشی مفصل و با جزئیات کامل جهت ارائه به هیات مدیره جدید شرکت ملی نفت ایران تهیه و ارائه کردند در بخشهای از این گزارشات، چالش افت فشار مخزن و راهکارهای فشارافزایی تا ۲۰ سال آینده ارائه شد اما متاسفانه توجه چندانی به این گزارش نشد و امروز شاهد افت فشار و در نتیجه کاهش تولید گاز هستیم که یکی از دلایل ناترازی گاز است.
وی در ادامه توضیح داد: اگرچه بند سوم سیاستهای کلی نظام در زمینه “انرژی” میگوید؛ “افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآوردههای نفتی” اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت در حالی اگر این مهم اتفاق میافتاد جایگزینی سوخت مایع با گاز در همه حوزهها ازجمله در صنعت خودرو محقق میشد. یکی از مصداقهای آن تولید بیشتر خودروهای دوگانه سوز و دیگری توسعه جایگاههای CNG است، و دیگر امروز دیگر شاهد جدی شدن بحث صادرات بنزین نبودیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی ادامه داد: طبق این بند قانونی وزارتخانههای نفت و کشور موظفند؛ امکان احداث جایگاهها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخشهای خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گاز مایع تحویلی به شرکتهای توزیعکننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیهای تعیین میشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت و وزارت نفت بهدنبال رفع مشکلات فوق هستند، گفت: با توجه به عبور از فصل تابستان تا چند ماه آینده شاهد تعدیل نسبی مصرف سوخت در کشور خواهیم بود و مردم عزیز نیز باید صرفهجویی در مصرف انرژی را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهند. البته تمامی نهادهای فرهنگی و اجتماعی و در راس آن صدا و سیما نیز نقش بسیار مهمی در این حوزه ایفا میکنند.
عضو هیات رئیسه کمیسه انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای جلوگیری از واردات بنزین چه کارهای میتوان انجام داد، توضیح داد: افزایش کیفیت بنزین تولیدی، کاهش مصرف سوخت از راه صرفهجویی و مصرف بهینه، بهینهسازی و توسعه فازهای پالایشگاهی جهت تولید هرچه بیشتر بنزین، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی و محدود کردن واردات خودروها صرفاً به خودروهای هیبریدی و برقی ازجمله راهکارهای هستند که میتواند در راستای جلوگیری از واردات این سوخت مورد استفاده قرار گیرند.