یازده سال پس از انتقال خودروی تشریفاتی پیرس ارو به تهران، با یورش متفقین به خاک ایران رضاشاه از سلطنت کنار رفت. اما ماموریت این خودرو به پایان نرسید و محمدرضا پهلوی هم در سالهای ابتدایی سلطنت خود از آن در مراسم رسمی استفاده میکرد.
به نوشته نیویورک تایمز، جاسیگاری داخل اتاق این ماشین به طور کامل از طلا ساخته شده بود و چند نگین الماس بر روی آن قرار داشت.
از پیرس ارو به عنوان «رولزرویس خودروسازی آمریکا» در سالهای پیش از جنگ جهانی دوم نام برده میشود. در فاصله سالهای ۱۹۰۹ تا ۱۹۳۶ همه روسای جمهوری ایالات متحده سوار خودروهای این شرکت میشدند.
بیشتر بخوانید :
متوسط بهای خودروهای تجملاتی پیرس ارو در آن سالها حدود ۲۵ هزار دلار بود، به گفته «کورتیس پوول» از مسئولان انجمن دوستداران پیرس ارو در آمریکا، «رضاشاه پهلوی مشتری گرانترین خودروی تولید شده به وسیله این شرکت است.» و خرید این خودرو ۳۰ هزار دلار هزینه داشت؛ این خودرو به پول امروز تقریبا معادل ۴۹۰ هزار دلار ارزش دارد.
به گفته پوول، بعضی از خصوصیات این خودرو که در اسناد باقی مانده ذکر شده، به این شرح است:
پوول میگوید دربار ایران پیش از سفارش خودروی تشریفاتی رضاشاه، یک خودروی دیگر از پیرس ارو خریده بود. او معتقد است که بعدها به دلایلی، رکاب آن خودرو جایگزین رکاب خودروی تشریفاتی شده است.
نیویورکتایمز در آن زمان، از این خودرو به عنوان «مجللترین مرکب اربابان تخت طاووس در طول تاریخ» نام برد. به نوشته نیویورکتایمز، رضاشاه به دنبال خودرویی متفاوت بود تا در مراسم رسمی از آن استفاده کند. دربار سلطنتی ایران برای سفارش خودروی تشریفاتی مورد نظر رضاشاه به سراغ نمایندگی پیرس ارو در تهران رفت.
این خودرو در سالهای پس از انقلاب همراه با بعضی دیگر از خودروهای تاریخی به جا مانده از دوره پهلوی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و در موارد متعددی به نمایش گذاشته شده است. این ماشین تشریفاتی امروز به همراه چند اتومبیل ارزشمند دیگر در موزه خودروهای تاریخی ایران که آبان امسال افتتاح شد، به نمایش گذاشته شده است.
۲۲۰ ۴۶