اما قیمت پژو پارس سال این هفته یک میلیون تومان کاهش یافت و به ۳۰۷ میلیون تومان رسید. این خودرو نیز در مرحله سوم قرعه کشی ایران خودرو با ظرفیت ۴هزار دستگاه عرضه شده بود. این در حالی است که حدود یک میلیون و ۱۸۴هزار نفر برای خرید آن ثبت نام کرده بودند.
نمودار زیر تغییر قیمت ایران خودرو را در هفته چهارم شهریور نشان می دهد:
قیمت سایپا
باید توجه داشت که عوامل متعددی بر روند قیمت در بازارهای مختلف اثرگذار هستند. با این وجود و در شرایط کنونی، برجام و قیمت دلار نه تنها در بازار خودرو بلکه در تمام بخش های اقتصاد ایران سایه افکنده است و مهم ترین عامل تلقی می شود. به بیان دیگر، تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود، اخبار مربوط به مذاکرات هستهای سهم عمده ای را نسبت به سایر عوامل در روند قیمت خودرو دارد. بنابراین به نظر می رسد که هفته آینده هم روند نوسانی بازار ادامه داشته و با توجه به اخبار ناامیدکننده برجامی و بازگشت دلار به سطح بالای ۳۰ هزار تومان، جو بازار خودرو افزایشی باشد.
نکته جالب توجه این است که در مرحله آخر قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص به جز ساینا اس، تمام محصولات سایپا از روند قرعه کشی خارج شدند.
در ادامه نگاهی به روند قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در هفته چهارم شهریور می اندازیم.
قیمت ایران خودرو
به طور کلی این هفته در میان محصولات ایران خودرو، تارا دندهای رکورددار کاهش قیمت بود و سمند EF7 بیش ترین افزایش قیمت را ثبت کرد. قیمت تارا دنده ای با کاهش ۶میلیونی به ۴۴۲ میلیون تومان رسید و قیمت سمند EF7 با ثبت افزایش ۵میلیون تومانی به ۳۵۰ میلیون تومان رسید.
قمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم که آخرین مدل آن مربوط به سال ۱۳۹۹ است، این هفته با افزایش یک میلیونی به ۳۶۰ میلیون تومان رسید. این خودرو در ابتدای امسال قیمتی در حدود ۳۲۵ میلیون تومان داشت که حاکی از افزایش ۱۱ درصدی در نیمه نخست امسال دارد.