در پاسخ به این پرسش ابتدا باید به عملکرد وزیر صمت از ابتدای کار بپردازیم. از زمان آغاز کار دولت سیزدهم هیچکدام از وعدههای فاطمیامین اجرا نشده است. به نظر میسد که این وعده هم عملی نشود. کارت زرد گرفتن وزیر هم که اخیراً اتفاق افتاد کمکی به بهبود شرایط نمیکند.
البته اگر خودروسازان بخواهند در هر دوره حداقل ۲۰۰۰ دستگاه خودرو عرضه کنند، پیشبینی میشود محصولات به جای هر ماه، هر پنج ماه یک بار عرضه شود. در هر صورت خودروسازان از عرضه قطرهچکانی خودرو دست برنمیدارند.
خودروسازان برای اجرای این طرح از ترفندی خاص استفاده کردند. آنها به کمک وزارت صمت و با استفاده از شگرد عرضه قطرهچکانی، درنهایت توانستند دولت را مجاب به عرضه خودرو در بورس کالا کنند. حالا هم که به این بازار ورود پیدا کردهاند همچنان به عرضه قطرهچکانی ادامه میدهند. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که تقاضا برای خودرو بالا رفته بود.
ایران خودرو و سایپا ماهانه آماری از رشد و رکوردزنی در تولید محصولاتشان منتشر میکنند. همچنین، پارکینگهای آنها پر از خودرو است. اما وضعیت عرضه قطرهچکانی است تا قیمتها رفته رفته افزایش یابد.
در این شرایط بدیهی است که خودروسازان از فروش خودرو با این روش استقبال کنند و تمام محصولات خود را در بورس به فروش بگذارند.
چرا خودروسازان به صورت قطرهچکانی خودرو عرضه میکنند؟
عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان مفید است. فعالیت در این بازار را میتوان نوعی آزادسازی نرخ خودرو و رهاشدن از قیمتگذاری دستوری تلقی کرد.
در ادامه عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارتنیوز، به بررسی مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس کالا میپردازد.
۴۶۲۲۰