به گزارش بازار، حسین باقری افزود: وزارت نفت وظیفه تامین و توزیع سوخت را برعهده دارد که در کنار فرآوردههای نفتی مایع مانند بنزین و گازوئیل، وظیفه تامین و توزیع گاز طبیعی فشرده یا CNG نیز بر عهده این وزارتخانه است؛ تامین آن را شرکت ملی گاز و توزیع آن را شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با احداث جایگاههای عرضه، انجام میدهد.
وی تصریح کرد: وزارت نفت برای تولید این دسته از خودروها، از خودروسازان در خصوص تولید موتور ملی پایه گازسوز به نام EF۷ حمایت کرد که اکنون نیز در تعداد متنوعی از خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. هرقدر خودروسازان بتوانند خودروهایی با مصرف پایین در خصوص CNG و فرآوردههای نفتی مایع انجام دهند، به اقتصاد کشور در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی کمک خواهند کرد.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در خصوص تفاهم نامه تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز که سال گذشته میان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و ایران خودرو امضا شده بود، افزود: در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، مقرر شد که ظرف مدت ۸ ماه، این تعداد خودرو را تولید کنند و اگر فهرست تولیدی را بر اساس مشخصات مالکی که به آن تحویل شده، به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کنند، حتما کمک حمایتی وزارت نفت انجام خواهد شد.
وی گفت: بر اساس مصوبهای که شورای اقتصاد به وزارت نفت ابلاغ کرد، تولید و تبدیل خودروهای دوگانه سوز ذکر شده که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، وظیفه تبدیل را انجام میدهد و در حوزه تولید هم، اعلام کردیم که اگر خودروسازان خودرو دوگانه سوز عمومی (تاکسی و وانت) تولید کنند و در اختیار مشتریان قرار دهند، حمایت میکنیم.
وی تصریح کرد: خودروسازان تاکنون فهرست اولیه ۵ هزار خودرو را ارائه کرده اند که وزارت نفت پس از یک کنترل اولیه، بحث حمایتی را انجام خواهد داد. این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۵ قابلیت استفاده دارد و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، آمادگی تمدید این قرارداد و حتی تولید بیشتر، نه تنها با ایران خودرو، بلکه با سایر خودروسازان را هم دارد. قرارداد ایران خودرو مربوط به آذر ۱۴۰۰ بود که باید تا تیر ۱۴۰۱ به اتمام میرسید.