طبق گزارش وبسایت focus to move بازار خودرو بلاروس در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به شدت در حال سقوط بوده. در ژوئن ۲۰۲۲، بازار بلاروس پس از افت ۵۴٫۵ درصدی در ماه قبل از آن، باز هم به شدت کاهش یافت. در این ماه در کل بلاروس حدود ۱۵۰۳ دستگاه فروخته شده که افت ۶۳ درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد. با این روند میزلن کل فروش خودرو در یک سال ۱۴۸۲۳ دستگاه میشود که نشاندهنده کاهش فروش ۳۳٫۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ است.
بازار خودرو آذربایجان نیز در سال جاری نتوانست به طور موثری از همهگیری کرونا بهبود یابد و عملکرد نه چندان خوبی را گزارش کرد.
وضع قوانین جدید در خصوص واردات خودرو دست دوم و جدید، صنعت داخلی این کشور را در این سالها به سرعت متحول کرده است. در واقع، در حالی که بازار برای واردات هر نوع خودرویی باز شده و ۹۰ درصد واردات بر روی خودروهای فرسوده متمرکز بود، با تعداد زیادی از برندهای تقریباً قدیمی ممتاز وارداتی از روسیه و اروپا، رویکرد اخیر این کشور محدود کردن واردات وایجاد فرصت برای ملی شدن صنعت خودرو است.
در سال ۲۰۱۹ بازار خودرو با موفقیت برند جدید داخلی “خزر” که در سال ۲۰۱۸ و بر اساس تکنولوژی وارداتی از ایران تأسیس شد، رونق گرفت.
به لطف یک خط تولید کوتاه بر اساس سه مدل، یک مدل سدان و هاچ کلاس C و یک سدان کلاس D مبتنی بر مدل قدیمی پژو ۴۰۴، این برند جدید قادر به ارائه مدلهای ارزان قیمت است که تقاضای خودروهای دست دوم و میانرده را کاهش میدهد. در نتیجه در سال ۲۰۱۹ بازار خودرو آذربایجان با فروش ۱۰۵۹۸ دستگاه عملکرد خوبی از خود نشان داد.
باز هم به دلیل شیوع بیماری کرونا، فروش در سال ۲۰۲۰، کاهش ۵۷٫۱ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تجربه کرد. فروش کل سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۶ درصدی را گزارش میدهد.
از نظر برند، امسال برند لادا ۴۶٫۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و پس از آن برند داخلی خزر بود که ۱۶٫۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. هیوندای با ۶٫۸ درصد سهم در جایگاه سوم قرار گرفت.
باید یادآور شد که پرفروشترین مدل در کشور آذربایجان لادا وستا است که ۱۷ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.
تجارت نیوز