رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایش قیمت خودرو در هفتههای آینده ادامهدار خواهد بود؟ گفت: بازار خودرو نیز تابع عرضه و تقاضاست اگر عرضه بیشتر شود اثر خود را در بازار میگذارد؛ اگر میزان عرضه جوابگوی تقاضا بود فاصله قیمت محصولات شرکتهای خودروساز از کارخانه تا بازار حداقل ۱۰ درصد بود نه ۱۰۰ درصد.
این فعال صنفی تصریح کرد: خودرو یک کالا مصرفی است که امروز تبدیل به یک کالای سرمایهای شده است اگر محدودیت در عرضه نداشتیم قیمت این کالا با کوچکترین نوسان ارزی تغییر نمیکرد. ایران خودرو فاکتور پژو ۲۰۶ را چند روزی متوقف کرد و همین مسئله تاثیر خود را در بازار گذاشت و شاهد افزایش نرخ آن در بازار بودیم.
وی با بیان اینکه حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو در بازار تاثیری نمیگذارد، افزود: محدودیت عرضه باعث ایجاد فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه شده است. به عبارت دیگر بین گرانی خودرو و میزان عرضه آن نسبت وجود دارد؛ به عنوان مثال فاصله قیمت از کارخانه تا بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۶۰ میلیون تومان است.
این فعال صنفی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید خودرو، گفت: افرادی که نیاز فوری به خودرو دارند برای خرید مراجعه میکنند اما در مجموع در این بازار شاهد جنبوجوش نیستیم.
موتمنی ادامه داد: اگر اجازه واردات با تعرفه پایین داده میشد اثرات مثبت آن را در بازار خواهیم دید تا این تاریخ وزارت صمت جزئیاتی از نحوه واردات خودرو اعلام نکرده است؛ اگر جزییات آن مشخص شود میتوانستم اظهارنظر کنم که خودرو ۱۰ هزار دلاری با چه نرخی به دست مصرفکننده نهایی در ایران میرسد.
موتمنی با اشاره به ریزش نرخ خودروهایی که در ۲ ماه گذشته افزایش تولید داشتند، افزود: قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ تیرماه با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۵۶۷ میلیون تومان بود این در حالیست که امروز همین خودرو با ارز ۳۳ هزار تومانی حدود ۴۷۸ میلیون تومان بفروش میرسد چراکه تعداد فاکتور کردن این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.